2014 var året, hvor Batman fyldte 75 og hvilken bedre måde at fejre den kappeklædte fødselar på end ved at genlæse Grant Morrisons 7 år lange run på ”Batman” og søster-serierne ”Batman & Robin” samt ”Batman Inc.”, der netop afsluttedes tidligere i år med ”Batman Inc.” #13. Tilsammen udgør de tre serier en monumental, symbolladet fortælling om liv, død, og genfødsel og om en mand, der rejser sig som Fugl Føniks af tragediens aske.
EN ANDERLEDES BATMAN
Batman kendes vel primært som en dyster og realistisk helt, der som en anden tavs, sortklædt martyr bekæmper kriminalitet med en kombination af kæberaslere og high-tech gadgets. Selv blandt fans synes den generelle konsensus at være, at Batman-historier bør udspille sig i et krydsfelt mellem film noir og James Bond og helst være meget dystre og realistiske.
Forfattere som Dennis O’Neal, Bruce Timm, Frank Miller og Jeph Loeb (for slet ikke at nævne Hollywoods Christopher Nolan og David S. Goyer) har alle gjort deres for at cementere dette billede af Batman. Men engang var den kappeklædte hævners univers imidlertid et anderledes fantasifuldt sted, hvor der var plads til langt større armbevægelser.
Som en reaktion på den hetz mod tegneserier, der kvalte lyset fra superheltenes gyldne æra med indførslen af the comics code authority i 1954, ændrede Batmans univers sig radikalt. Karaktergalleriet voksede eksplosivt, og en hærskare af nye figurer skød frem som paddehatte. Bob Kane og Sheldon Moldoff gav os Batwoman alias Kathy Kane, oprindeligt for at mane de ondsindede rygter om Batman og Robins homoseksualitet i jorden, men snart var indbyggerne i Gotham under en hel Bat-families beskyttelse, komplet med Bat-girl og Bat-Hund.
Og det var kun begyndelsen. Et veritabelt mylder af besynderlige og alternative helte som Wing-man, The Knight and Squire, el Gaucho, indianer-Batman og Bat-Mite gjorde snart deres indtog. Flyvende tallerkner og rumvæsner begyndte at besøge Gotham City regelmæssigt. Skurkene eksperimenterede med psykedeliske stoffer og hypnose, der resulterede i hallucinationer og hukommelsestab for de hårdt prøvede helte. Alt var muligt. Robin kunne blive bortført af kæmpe-bier. Batman kunne blive forvandlet til en havmand, en varulv, zebra-batman og bat-baby. ”Er det noget under,” som Grant Morrison retorisk spurgte i et interview, ”hvis Bruce Wayne med tiden er blevet en smule sær?”
De fantastiske episoder i Batman & Robins karriere er i det store hele blevet skrevet ud af kanonen, siden redaktøren Julis Schwartz i 1964 overtog de dengang skrantende Batman-titler og styrede dem i den retning, vi kender nu til dags. Men da Grant Morrison startede som fast forfatter på DC’s månedlige Batman titel i 2006, gjorde han det fra starten klart, at alle historierne med Batman efter hans mening havde deres plads i den etablerede kontinuitet. Det være sig såvel Bat-Mite, mutanterne i Frank Millers ”The Dark Knight Returns” og Bruce’s søn med Talia al Ghul fra Mike W. Barr’s graphic novel ”Son of the Demon” – og alt derimellem.
Gennem en til tider yderst liberal og fantasifuld læsning af især 50’ernes Batman har Morrison formået at få 75 års udgivelseshistorie til at passe ind i én mands 15-20-årige karriere som forbryderbekæmper, og det er denne specielle tilgang, der udgør skelettet i den skotske forfatters vision for Batman.
BATMAN & SØN
Det hele starter i ”Batman #655”, da Bruce Wayne på opfordring fra Alfred tager på en velfortjent ferie i London. Knap har han dog sat fødderne på Britisk jord, før vor helt render ind i DC universets svar på Dr. Moreau, Kirk Langstrom, og man får hurtigt fornemmelsen af, at der ikke bliver tale om nogen helt almindelig ferie. Det ville jo også være mærkeligt andet! Helt galt går det, da Bruce deltager i en støttefest for Afrika, der brutalt afbrydes af en hel flok ninja-man-bats, som Batman selvfølgelig må tage kampen op imod. Tegneren er Andy Kubert, og han har begået en forrygende nyklassiker af en kampscene: Den foregår midt i en moderne kunstudstilling, og Kubert lader de Roy Lichtenstein agtige malerier stå for de traditionelle lydeeffekter som ”POW” og ”BLAM”.
Kampen ender dog skidt for Batman, der bliver overmandet og transporteret til Talia al Ghuls hemmelige base. Her sprænger Tailia bomben ved at introducerer Batman for den søn, de to har fået sammen: den nu tolv-årige Damian Wayne, der er blevet opdraget af Ra’s al Ghuls Leauge of Assasins. Damians undfangelse er foregået tilbage i den grafiske roman ”Batman: Son of the Demon” fra 1987, af Mike W. Barr og Jerry Bingham, hvori Batman og Talia al Ghul for en kort stund dannede par og sammen fik en søn.
Dette kapitel i Batmans liv har hidtil været udenfor den traditionelle kanon, men nu har Talia altså endeligt bestemt sig for, at det er på tide, at Batman løfter sin del af forældrebyrden. Hun ser Batman som den eneste mand, der er hende værdige, og vil have ham til at indtage sin plads ved hendes side, så de sammen kan opdrage deres søn til at blive verdens hersker. Batman afslår selvfølgelig, men Talia overlader alligevel Damian i hans modvillige varetægt, og han kan ikke gøre andet end at tage den temmelig krævende dreng til sig.
FAMILIEDRAMA I BREDFORMAT
Tilbage i Gotham får Batman, Alfred og Tim Drake hurtigt hænderne fulde med Damian. Især går det galt, da den seneste tilføjelse til Batman-familien bliver misundelig på Tims rolle som Robin og forsøger at tage dennes plads. Damian har dog ingen forståelse for de kodekser, Batman opererer efter, og er af den opfattelse, at det da er meget nemmere bare at slå skurkene ihjel! ”I fought crime tonight,” som han siger i ”Batman #657”, da han viser skurken The Spooks afhuggede hoved frem til den chokerede Tim Drake; ”And crime lost.”
Damian viser sig dog nyttig, da Talia kidnapper den engelske premiereministers kone, og ved forenet hjælp lykkedes det Batman og hans søn at finde frem til Talias base. Et begyndende makkerskab med en vis far-søn dynamik synes at spire mellem de to, men den store familie-genforening går dog op i flammer i ”Batman #658”, og Talia og Damian forsvinder igen ud af Batmans liv.
Der kommer til at gå noget tid, før Damian Wayne vender tilbage. Men det tema, som kommer til at gennemløbe en stor del af Morrisons Batman, bliver allerede kridtet op i denne første historie; det er i bund og grund et skilsmissedrama om en dreng, der er fanget som en lus mellem to negle med to forældre, der bekriger hinanden.
Det er her, Morrison virkelig brillierer, for selvom han nok er kendt som manden med de outrerede ideer, så er han også en forfatter, der formår at basere selv de mest absurde og fantasifulde historier i grundlæggende menneskelige problemstillinger.
Det er familiedrama blæst op i det helt store bredformat med ninja man-bats, våben, slås-kampe, eksplosioner, helte, skurke og drama i overstørrelse. Se dét er noget, danske film kunne lære noget af!
I næste afsnit af ”Batman er for evigt” tager vi et grundigt kig på ”Batman: The Black Glove”.
Læs første del af “Batman er for evigt”
Læs anden del af “Batman er for evigt”
Læs tredje del af “Batman er for evigt”
Læs fjerde del af “Batman er for evigt”
Læs femte del af “Batman er for evigt”
Læs sjette del af “Batman er for evigt”