Californisk-fødte og japansk-bosatte Ryan Cecil Smith er ikke blot den mest velklædte tegneserieskaber i nyere tid, han er også en modbydeligt talentfuld fantast, der formår at forene en enkel og legende streg med en narrativ underfundighed, som er indforstået, spøgende og fuldkommen oprigtig på én og samme tid.
Cecil Smith har udsendt en række selvudgivne hæfter over de seneste fem år, men sidste års S.F. #3, udgivet af canadiske Koyama Press, repræsenterer en art milesten for den unge tegner. Med dette album slutter han sig til rækken af up-and-coming indietalenter, der ligeledes har fået deres titler udgivet af Annie Koyama – en dame, der i den grad må siges at være en af de bedste talent-spottere i branchen lige nu (jeg nævner i flæng Jane Mai, Jesse Jacobs, Michael DeForge og Renée French).
S.F. er en episk og fabulerende rumopera i den bedste forstand. Kort fortalt kredser historien om den unge og uskyldige dreng Hupa Dupa, der, efter sine forældres tragiske død – de bliver dræbt af rumpirater under et angreb på Tokyo – rekrutteres af den intergalaktiske eliteorganisation med det mundrette navn Space Fleet Scientific Foundation Special Forces (S.F.S.F.S.F. i daglig tale).
Her påbegynder Hupa Dupa en intens træning, som forberedelse på den forestående kamp mellem rumpiraterne og de heroiske S.F. agenter. Desværre er han tilsyneladende en helt igennem middelmådig dreng uden de store evner (som hans kollegaer hyppigt påpeger), hvilket gør hele affæren til en noget dumdristig forestilling, for er det virkelig nok at have hjertet på rette sted, når fjenden man står overfor er både skurkagtig og dødsensfarlig? Helt præcist hvilke skumle planer for universets fremtid har rumpiraternes dronning, Seductress? Og hvilke hemmeligheder ligger begravet under ruinerne af Dupa familiens papirhandel i Tokyo?
Hvis plottet lyder, som om det var taget ud af en tegnefilm eller et computerspil fra 1980erne eller ’90erne, er det næppe tilfældigt, for det er på mange måder den atmosfære, som Cecil Smith fremkalder. Ligesom i mange af disse forgængere, er plottet i det hele taget sekundært i forhold til de karakterer, som driver historien fremad, fra den heroiske og selvsikre leder af S.F.S.F.S.F., Ace, til finurlige bipersoner som Duke the Duck, gangsterkongen Armorio og Russell Street, Well-Dressed Cat. Serien er fyldt med umådeligt morsomme påfund og scener, der trækker på det ene genregimmick efter det andet, uden nogensinde at kappe over i ironisk distanceret parodi. Der er dog heller ikke tale om den slags kvalm leflen for sentimentalitet, som for eksempel er tydelig i de mange ny-udgivelser af gamle brands, der aldrig havde noget at byde på i første omgang (He-Man, anyone?) Cecil Smiths indflydelser er mange og ofte på fuldt display i hans værker. Således starter S.F. #1 med en kort tegneserie-version af spilklassikeren Wolfenstein 3D og en del af hans S.F. Supplementary Files, en række bonus hæfter der kan læses uafhængigt af resten af serien, er dedikeret til en re-tegnet og oversat version af Leiji Matsumotos sci-fi manga ”Queen Emeraldas” fra 1979.
De første to bind af S.F. er som sagt selvudgivne og ikke nær så lette at finde, som det tredje bind (de kan fås gennem Cecil Smiths hjemmeside). Det er ikke strengt nødvendigt at have læst de tidligere bind, da hver enkelt udgivelse starter med en kort opsummering af hidtidige begivenheder og både kunstnerisk og fortælleteknisk er tredje bind dog også noget mere helstøbt end de tidligere. Jeg vil ikke desto mindre varmt anbefale de første bind til interesserede. Ikke blot er de en del af det større hele, men de er også interessante eksempler på den selvudgivne tegneserie som et håndgribeligt artefakt – et hjemmeprintet risograph-’zine i en tidsalder, hvor tegneserien som fysisk objekt synes mindre og mindre relevant for størstedelen af markedet.
Udover S.F. har Cecil Smith desuden bedrevet gysertegneserien ”Two Eyes of the Beautiful” (inspireret af Kazuo Umezus ”Senrei”), bidraget til alt-porno-antologien ”Thickness” og er hyppig illustrator på det japanske mode og livsstilsmagasin ”POPEYE.” Hans streg er mærkbart modnet over de seneste år, hvilket er tydeligt at se igennem de tre bind af S.F., og det er svært ikke at spå det unge talent en lys fremtid. Jeg ser i hvert fald frem til flere bind om de sorgløse fantaster i S.F.S.F.S.F.
Karakter: 4 ud af 5
Titel: S.F., volume 1-3
Forfatter og tegner: Ryan Cecil Smith
Forlag: Bind 1-2 selvudgivne, bind 3 udgivet af Koyama Press
Form: Første to bind hæftede risograph print, tredje bind softcover
Sidetal: Hhv. 36, 36 og 60 sider
ISBN: 978-1927668009
Udgivelsesland og år: Japan og Canada, 2011, 2012 og 2013