Endnu et Valhalla-bind på listen over tegneseriefolkets “Tyve danske favoritter” – den toptunede treer.
Før dette års Copenhagen Comics spurgte festivalen en lang række tegneserieskabere, oversættere, anmeldere, gallerister, forlæggere og andre, der beskæftiger sig professionelt med mediet, om deres danske tegneseriefavoritter. I alt 250 titler fandt vej til bruttolisten, og de 20 mest populære endte på udstillingen.
Bagefter blev nogle af stemmeafgiverne bedt om at begrunde deres favoritter. Teksterne, de skrev, kan nu læses her på Nummer 9.
Den danske tegneserie er først i nyere tid blevet begunstiget med ærværdige institutioner af den slags, som kan levere krudt til en rigtig kanon – professionelle uddannelser, specialiserede kritikere, akademiske tegneserieforskere og så videre. Derfor er der heller aldrig opstået en bredt anerkendt dansk tegneseriekanon. Listen her giver et bud på, hvilke værker, der nyder højest agtelse i tegneseriemiljøet.
—
14. Valhalla 3: Odins væddemål
af Per Vadmand, Hans Rancke-Madsen, Peter Madsen og Søren Håkansson, 1982
Valhalla er den danske albumtraditions store flagskib og internationale succes, og det er ikke nemt at vælge et album som favoritten blandt de femten bind. Egentlig ville jeg foretrække hele serien som en af de 20 bedste, danske tegneserier nogensinde, men siden det ikke er muligt her, så napper jeg Odins væddemål. De fleste serier når et punkt i deres udvikling, hvor eventuelle begyndervanskeligheder er rystet af, men friskheden endnu ikke er gået tabt. For Valhallas vedkommende sker det med netop Odins væddemål, seriens tredje album.
Den sprælske og charmerende historie om Odin, der indgår et noget uovervejet væddemål og må gå on the road, mens hans yngre brødre Vile og Ve laver rav i den hjemme i Valhal, er efter sigende strikket sammen af flere forskellige af de klassiske myter. Det kan man godt fornemme i den lidt episodiske struktur, men gør det noget? Egentlig ikke. Kan man irriteres over de mange små hilsener til andre tegneserier på vejen? Ja, hvis man gerne vil irriteres. Er der mange andre spørgsmål, der trænger sig på under læsningen, spørgsmål om helteroller, om arrogance og om magtmisbrug? Helt sikkert, men ingen vel så vigtige og vægtige som det evigt gyldige: “Ska’ du ha’ af den flade side?”
Både seriens forfatterhold og tegner Peter Madsen viste i Odins Væddemål en stilistisk modenhed og en narrativ selvsikkerhed, der for alvor fik serien til at træde i karakter. Det blev klart, at Valhalla kunne spise skeer med en stor del af den fransk-belgiske tegneserietradition, som serien selv lå i forlængelse af. For mig helt personligt betød det, at hvis seriens ophavsmænd, der jo var danske og boede bare lige ovre i København, kunne gøre det, så var min egen ambition om at prøve noget lignende måske ikke helt så tovli’, som mine fynske omgivelser ellers syntes at tænke.
Valhalla var kort sagt utroligt inspirerende, ikke kun kunstnerisk, men også som en mulighed, som det anker i virkeligheden, drømmen om at lægge sit livs arbejde i tegneserien, behøvede.
– Henrik Rehr, tegneserieskaber