Julegodter: Goliat

Nummer 9 blænder på julekalenderens 19. dag op for en vaskeægte bibelfortælling – men fortalt fra en anden vinkel, end vi er vant til.

Tom Gaulds ”Goliat” vender den velkendte fortælling om Davids bibelmodstander på hovedet. I skottens poetiske og hyperstiliserede graphic novel er den umenneskelige gigant en tøvende, tænksom enspænder, som helst vil skrive på papyrus og for alt i verden ikke gå i krig – han er trods alt den femtedårligste sværdmand i sin deling.

Med en simpel streg holdt i sort, hvid og lysebrun lader Gauld historien udfolde sig i et langsomt og roligt tempo, hvor tidens gang smukt illustreres af skiftende landskaber og subtile ændringer i gentagne motiver.

Historien spiller på vores genkendelse af fortællingen og dens karakterer. Vi ved jo godt, hvordan det går for den følsomme kæmpe Goliat, da han på grund af kommandants geniale, men fatale plan stilles ansigt til ansigt med israelernes David. Alligevel får Goliats endeligt en særlig følelsesmæssig pondus. Her skal ikke afsløres mere, men historiens gearskifte er elegant udført og viser, hvor dygtig og erfaren en tegneserieskaber, Gauld er.

“Goliat”s udtryk er enkelt på grænsen til det naive. Ansigter antydes med få streger, øjnene er udtryksløse prikker, og alligevel opfatter vi tydeligt karakterernes følelsesliv – særligt titelkaraterens tøvende temperament træder tydeligt frem. Gaulds streg er nænsom og udtryksfuld, en nærmest ikonisk tilgang, der med få virkemidler forlener fortællingen med karakter og dybde. Selv de fremtrædende skraveringer er enkle og udtryksfulde. På sæt og vis handler Gaulds stil mere om at trække fra end at lægge til. Vi er tæt på børnetegningens enkelhed, men hver streg er tydeligvis sat med sans for både helhed og udtryksfuld detalje. Det er fornemt udført.

Og så er boghåndværket i øvrigt i top. Der er virkelig kræset for kvaliteten med nopret omslag, folietryk, præg og tykt, ubestrøget papir, der suppleres smukt af det enkle og smagfulde bogdesign. Hertil kommer formatet, der er i understørrelse og giver udgivelsen sin helt egen stil. ”Goliat” er sådan en tegneserie, man slet ikke kan få nok af at holde i hånden, bladre igennem og genbesøge sekvenser i.

“Julegodterne” er fundet ved afstemning blandt Nummer 9s skribenter, der har peget på deres bedste tegneserieoplevelser i 2012. De valgte tegneserier præsenteres én for én frem mod juleaften, hvor udgivelsen, der har fået allerflest stemmer, afsløres. Teksten oven for er en redigeret ud af Nummer 9s anmeldelse. Se også: Forsmag på Goliat, interview med Tom Gauld.

Emneord: ,

Om Peter Dyring-Olsen

Peter er Cand. mag i engelsk og kunsthistorie og arbejder til daglig som uddannelsesleder for Grafisk Fortælling på The Animation Workshop. Peter voksede op med en sund og nærende blanding af superhelteserier og europæiske albums men mixer nu om dage kosten med såkaldte graphic novels og en lille knivspids manga. Og så mener Peter, at Jack Kirby er gud.