Julegodter: “A Christmas for Shacktown”

 

Frem mod juleaften samler Nummer 9-redaktionen op på nogle af årets bedste tegneserieoplevelser. I dag: Klassisk juleand!

Ingen jul uden and, og for mit vedkommende blev juleanden bestilt allerede i oktober. Her udkom nemlig tredje bind af Fantagraphics’ samlede udgave af “Den gode ande-tegner” Carl Barks’ samlede værker, “Donald Duck: A Christmas For Shacktown”. I bindet er der adskillige chancer for at forvisse sig om, hvorfor Carl Barks er en særligt hyldet tegneserietegner og -forfatter.

Alene i åbningsbilledet, der stammer fra titelhistorien, er der så meget på spil, at man kunne skrive en artikel om det. For det første har vi at gøre med en for ande-verdenen usædvanligt realistisk virkelighedsgengivelse. Kun de tre hovedpersoner og de små hundenæser afslører, at vi befinder os i et funny animal-univers. Stemningen er tyk af fattigdom og tristesse. Faktisk så meget, at det næsten bliver parodisk – hvem har nogensinde set et barn lave en snemand med en så ulykkelig mine? Men latterligt bliver det ikke. Barks mener det tydeligvis alvorligt, og skiltet “Room for rent” er også placeret med omhu, så vi lige bliver mindet om, at selv for disse lidet misundeligsværdige boliger i slumbyen Shacktown skal der skrabes penge sammen for at få adgang til husly. Seriøsiteten understøttes kun af den særlige omhu, der er lagt i tegningen. Fra de fine detaljer på drengen i forgrunden over stiernes impressionistiske sjap til de to små kæder, der holder skiltet med titlen oppe,  har Barks styr på hver en streg.

Men bare rolig – selvom Barks har et budskab med historien, er den tunge åbning først og fremmest et effektivt anslag til et klassisk ande-eventyr med pengetank, forklædninger og underjordiske huler. Af andre eventyr, der måske vil ramme en nostalgisk åre hos mange læsere, finder man også historien om jagten på den gyldne hjelm – og historien, hvor Anders’ jukebox-hit “The Screaming Cowboy/Den hulkende sømand” spiller hovedrollen.

Anders And i The Screaming Cowboy.Historierne er en fornøjelse at læse eller genlæse i Fantagraphics’ nye udgivelsesrække. Det kompakte format er beregnet på brug og ikke coffee table-blær, og bogen er lige til at læse under sengelampen eller i sofaen. Kloge Åge-artiklerne bag i bogen, der perspektiverer alle de længere historier, er korte og to-the-point. Og bøgerne er, trods et sigte om at udgøre et kronologisk hele om mange år, redigeret som enkeltstående udgivelser, så man forpligter sig ikke til at købe et to-cifret antal udgivelser, blot fordi man får lyst til at investere i en enkelt billig samling med nogle gode historier. Alle tre bind, der indtil videre er udkommet – “Donald Duck: Lost in the Andes”, “Uncle Scrooge: Only a Poor Old Man” og så altså “Donald Duck: A Christmas for Shacktown” – kan anbefales.

“Julegodterne” er fundet ved afstemning blandt Nummer 9s skribenter, der har peget på deres bedste tegneserieoplevelser i 2012. De valgte tegneserier præsenteres én for én frem mod juleaften, hvor julegodten, der har fået allerflest stemmer, åbenbares.

Om Thomas Stærmose