Forlagsinterview: Forlæns-forlægger Torben Hansen er blevet voksenforlæggeragtig og har skruet op for ambitionerne. Men det er stadig sært.
Forlaget Forlæns har eksisteret siden første nummer af det gratis tegneserieblad Free Comics udkom i 2003. Men de seneste par år har Torben Hansens lille forlag skruet op for ambitionerne med et eklektisk og kvalitetsbevidst program. Det inkluderer blandt andet den roste børneserie om Lille Kvast, og en række danske værker, blandt andet Rune Rybergs energiske og pingvindende Gigant og senest Thomas Mikkelsen og Michael Nybrandts fortælling om skabelsen at Tibets fodboldlandshold, Drømme i Tynd Luft.
Og så har forlaget introduceret de danske læsere til en række egensindige og ofte syrede auteurs fra hele verden, inklusiv Vice-generationens Robert Crumb, australske Simon Hanselmann, den hollandske nonne-fetichist Marcel Ruijters, den finske farveladestener Tommi Musturi, og det sære belgiske par Herr. Seele & Kamagurka med deres surreelle serie om Cowboy Henk (endnu en Ping-vinder).
Vi har sendt en stribe spørgsmål efter forlægger Torben Hansen:
Hej Torben. Hvorfor valgte du at starte Forlæns?
Da jeg startede Free Comics i 2003, gik jeg ud fra, at jeg skulle have et forlag, for at udgive bladet. Så mere tænkte jeg ikke over det.
Du lader til at have skruet kraftigt op for ambitionerne de seneste par år. Hvad er baggrunden for det?
Ja, sådan ser det måske ud. Jeg tænkte, at jeg gerne ville være sådan lidt mere voksenforlæggeragtig, og prøve at få lært, hvordan man egentlig laver sådan noget forlæggeri ordentligt. Og så er jeg også selv blevet lidt dygtigere til at lave bøger, og har været heldig med de bøger jeg har fået rodet mig ud i.
Når jeg kigger på Forlæns udgivelser, så er der en blanding af udgivelser jeg forestiller mig har et vist kommercielt potentiale, som f.eks. Lille Kvast-serien og Drømme i Tynd Luft, og så virkelig smalle udgifter som f.eks. de to ordløse Samuel-serier eller Harvested, som snarere er et smalt kunstprojekt end en tegneserie. Er der en gyngerne & karrusellerne-tankegang bag dit valg af titler, hvor kommercielt bæredygtige udgivelser skal give rum til de mere smalle?
Niks. Jeg har ikke råd til karruseller. Til gengæld er jeg ret god til at få lavet pæne bøger så billigt, at selv de titler, der kan rubriceres som “virkelig smalle”, kan sælges til en fornuftig pris. Jeg samarbejder med udenlandske forlag om samproduktioner. F.eks. har jeg for nylig arrangeret, at alle de europæiske udgivere af Lille Kvast (minus Frankrig) trykte sammen. Og med f.eks. Harvested og Samuel-bøgerne var vi også en hel del samarbejdende forlag.
Hvordan vælger du hvilke serier du vil udgive?
Jeg skriver alle de mulige, kommende titler op på et stort, kvadreret papir – en titel i hvert felt. Derpå stiller jeg mig på ca. to meters afstand, med ryggen til, og en teske i højre hånd. Jeg tæller til tre og kaster skeen over skulderen. Så går jeg. Nu er det skeens problem.
I virkeligheden tænker jeg selvfølgelig enormt meget over det. Men tror desværre stadig, at skeen ville have valgt lige så godt.
Det er efterhånden mange år siden at der stod tegneseriestativer i alle landets boghandlere og kiosker, og således tænker jeg, at distributionsledet er en udfordring for enhver tegneserieudgiver i Danmark. Satser du på at få dine ting ud i butikkerne (og hvilke butikker), og hvordan arbejder du med det?
Det er helt rigtigt, at det er et problem. Det er det for alle. Så alternative udsalgssteder er nok en nødvendighed i fremtiden, og i øvrigt også sjovt. Jeg laver et forsøg med noget alternativ kioskdistribution til næste år, og får lidt hjælp udefra til at kontakte nye butikker. Jeg har også selv taget rundt og opsøgt butikker, og gør det også fortsat, men det er et stort arbejde.
Lever du af at være forlægger eller kommet brødet på smørret andetsteds fra?
Nå, smører du også dine madder nedefra? Jeg har lavet grafisk arbejde, tryksager og udstillingshalløj for museer i en del år efterhånden, men besluttede at skære ned på det, som en konsekvens af at prøve på at blive mere voksenforlæggeragtig. Så jeg har et par kunder jeg fortsat hjælper med dit og dat, men søger ikke aktivt nye, og sørger for, at holde det nede, så der er tid til forlæggeriet. Desuden trykker jeg lidt bøger og andre tryksager for folk. Men ellers ja, så lever jeg af forlæggeriet.
Hvor arbejder du fra? Har Forlæns egne lokaler, eller arbejder du fra dit hjem?
Har kontor derhjemme.
Hvad er den bedste tegneserie du har læst i år, som ikke er en Forlæns-udgivelse?
Jeg har kun læst en enkelt tegneserie i år, og jeg kan ikke lige huske, hvad den hed. Så kom ikke til mig efter anbefalinger 🙂
Hvad kan vi forvente os fra Forlæns i den kommende tid?
Forhåbentlig, at I vil støde på Forlæns-titler lidt flere (og også gerne nogle overraskende) steder, end tilfældet er nu. Både i danske butikker, men også på udenlandske forlag. At få pushet mine danske titler til udenlandske forlag, er i hvert fald noget jeg arbejder på – og det går helt udmærket. Jeg har f.eks. fået solgt Drømme i Tynd Luft til Canada og Spanien – og for et par dage siden også til Frankrig.