Der er ingen Zlatan, men masser af socialrealisme, når Bild & Bubblas Fredrik Strömberg anbefaler fem svenske tegneserie-romaner fra dette årti.
Vi er nået til Sverige på vores nordiske tegneserie-turne. Den svenske tegneseriekultur er i løbet af 2010’erne blevet modnet og diversificeret, og det afspejler sig tydeligt når vores lokale guide, chefredaktør på Bild & Bubbla Fredrik Strömberg, anbefaler fem svenske tegneserier fra 2010’erne. De fleste af tegneserierne er udgivet internationalt og på flere forskellige sprog.
Fik du også læst: 5 norske tegneserier du SKAL læse.
Om Någon Vrålar I Skogen af Malin Biller (Optimal Press, 2010)
At læse Om någon vrålar i skogen (dansk udgave: I skovens dybe stille ro, red.) er som at få et slag i maven. Bogen er en selvbiografisk beskrivelse af, hvordan det er at vokse op som ung pige, føle sig som den evige outsider, se sin familie falde fra hinanden og ikke mindst, hvordan man håndterer gentagne seksuelle overgreb fra sin far. Alt sammen påvirker det hovedpersonens liv, hendes selvbillede og hende evne til som voksen at opbygge fungerende relationer.
Men selvom der er kulsorte sekvenser, er tegneserien ikke deprimerende læsning. Biller er humorist i sjæl og hjerte og bogen indeholder masser af varme og humor i sin skildring af pigens vej mod voksenlivet, og det gør det muligt for læseren at komme igennem.
Serien er tegnet i en semirealistisk stil som låner en del fra den mere karikerede stil, som Biller bruger i sine humoristiske tegneserier. Det gør slutresultatet til en indtagende blanding mellem humor og alvor, og tegneserieromanen fra den ellers typisk komiske tegneserieskaber er blevet vel modtaget af anmelderne.
Læs Nummer 9’s anmeldelse af I skovens dybe stille ro
Deras Ryggar Luktade Så Gott af Åsa Grennvall (Syster förlag, 2014)
En rigtig feel-bad tegneserie om at blive mere eller mindre totalt ignoreret af sine forældre under hele ens opvækst indtil man bliver fuldstændig afstumpet, følelsesmæssigt handikappet, fuld af selvhad og uden mulighed for at relatere til andre mennesker. Men selvom historien er en frygtelig fortælling og følelsesmæssigt udmattende at læse, sættes de hårrejsende tilbageblik alligevel op mod scener fra hovedpersonens kærlige familierelationer med mand og barn i tegneseriens nutid.
Der er ikke som sådan tale om en egentlig selvbiografisk historie, som mange af Åsa Grennvalls tidligere og højt besungne tegneserier har været det, men den er alligevel helt entydigt baseret på hendes egen opvækst. Titlen Deres Ryggar Luktade Så Gott referer da også til, hvordan hovedpersonen som lille pige plejede at snige sig ind til sine sovende forældre og lægge sig mellem dem for at få bare en smule fysisk kontakt.
Den Röda Vintern af Anneli Furmark (Kartago 2015)
Dette er den tredje selvstændige udgivelse i Anneli Furmarks kritikerroste trilogi af tegneserieromaner, hvor landskabet og vejret spiller centrale roller. Furmark er udover at være tegneserieforfatter også kunstmaler og som altid er billederne i bogen fantastisk smukke, selvom det er historien, der imponerer mest. Furmarks figurer er troværdige, relationerne mellem dem er overbevisende og dialogen fungerer på et niveau ud over det sædvanlige. Furmark er samtidig en mester ud i akavede relationer og denne bog er ingen undtagelse.
Historien udspiller sig i det nordlige Sverige i 1970’erne, og hovedpersonen er en gift mor til tre, som har en affære med en ung kommunist. Historien fortælles i kapitler, hvor forskellige figurer giver deres version af, hvad der skete, og alt bindes sammen af en evigt nærværende følelse af undergang, der skriger, at dette ikke kommer til at ende lykkeligt.
Athena: Pappas Flicka af Li Österberg (Epix förlag, 2017)
Li Österberg tegner tegneserier, der giver en personligt fortolkning af myterne og figurerne i græsk mytologi. Selvom tegneserierne udspiller sig i klassisk tid har figurerne ofte et meget moderne syn på sig selv, egen seksualitet, relationer osv. Pappas Flicka er den tredje del af en tilsyneladende længere bogserie, der handler om gudinden Athena, som er større og stærkere end de fleste mænd, men også en forvirret sjæl, der oprindeligt blev født som voksen kvinde, da hendes far, Zeus’, hoved blev kløvet med en økse.
Tegneserien er en humoristisk men samtidig alvorlig historie om at finde sig selv midt i den larmede, dysfunktionelle familie, som de græske guder udgør.
Utgrävningen af Max Andersson (Kartago 2017)
Max Andersson har siden han i 1992 udkom med sin roste og hyldede debut Pixy været mesteren af kulsorte og surrealistiske tegneserier. Utgrävningen er den første længere tegneserie fra Andersson i lang tid, og den har alt, hvad man kan forvente af fænomenale og særprægede billeder, halsbrækkende fortællinger og psykedeliske temaer.
Andersson baserer efter eget udsagn sine tegneserier på drømme, og det kan mærkes i de mange underlige vrid og vendinger som historierne ofte tager. Drømme er ofte usammenhængende, men Andersson sætter sine sammen til historier, som trods alle de psykedeliske indslag faktisk hænger sammen og fortjener at blive læst og genlæst. Figurer vender tilbage, perspektiver skifter og forskellige virkeligheder skifter plads. Samtidig leger Andersson med det visuelle, lader rammerne omkring ruderne leve og blive betydningsbærende og referer i flæng til såvel klassisk kunst og finkultur, andre tegneserier og film i både billeder og komposition. Dette er en tegneserie, som man med fordel kan læse flere gange.
Oversat fra svensk af tegner og illustrator Stefan Lægaard Simonsen – www.ligelinjer.dk.