Lavmælt indie-zombie serie sparer på de slimede effekter, men får alligevel publikum til at spærre øjnene op.
“Daybreak” er Brian Ralphs tredje graphic novel – oprindeligt udgivet i tre hæfter 2006-2008. Ralph har gået på Rhode Island School of Design og var en del af tegneseriekollektivet Fort Thunder i Providence i slutningen af 1990erne – en vildtvoksende og eksperimenterende scene af noisemusik, malekunst og tegnerier, som stadigvæk præger dele af den amerikanske comics culture.
Det larmende og eksperimenterende er dog ikke det, der kendetegner serien, snarere tværtimod. Fortællingen er stramt bygget op med 2×3 paneler på hver side, og læseren dumper ned midt i handlingen uden de store falbelader.
Vi møder en ung fyr, der mangler en arm. Han er venlig. Og billede for billede følger vi efter ham ud i en ikke nærmere defineret post-apokalyptisk verden, hvor der ikke er mange overlevende, og zombier er en reel trussel, især om natten.
Vores navnløse ven er en sej overlever med en fin sans for humor, der hellere vil sulte ihjel end spise flødestuvet majs, og som kan klare de fleste udfordringer med venstre arm og et stærkt gebis. Undervejs møder vi forskellige andre overlevere, og typisk for den slags zombiefortællinger er det ofte dem, man skal være mest bange for.
“Daybreak” undgår behændigt storladne eksistentielle overvejelser, der kredser om det moralske forfald, de levende glider ud i, når zombierne bliver spejlbilledet på den menneskelighed, der skulle adskille os fra uhyrerne. I stedet insisterer den på sin egen stilfærdige måde på at skildre de vilkår, der gælder i en håbløs og hård verden.
Brian Ralph tegner enkelt og udtryksfuldt. Han får meget ud af sit gentagende layout, der gør panelerne til små indelukkede rum om natten, når monstrene kradser på døren. Han udnytter det begrænsede udsnit af handlingen til at skabe stemning i en vekslen mellem tomme baggrunde udendørs og tætpakkede, klaustrofobiske paneler, der er helt fyldt op, når vi gemmer os indendøre.
Fortalt med point-of-view-perspektiv
At tegneserien er tegnet i førstepersons perspektiv er både en styrke og en svaghed. Det fungerer rigtigt godt som en måde at inddrage læseren i handlingen på, og netop det begrænsede udsyn gør, at angsten sniger sig ind på én i takt med forvirringen, og man lader sig villigt føre rundt af den en-armede mand. På den anden side er det svært ikke at føle en form for distance til begivenhederne, fordi man er en del af handlingen uden egentligt at kunne påvirke udfaldet af hændelserne.
Man skal ikke læse “Daybreak”, hvis man hungrer efter udpenslende detaljer, der viser eksploderende rådne kroppe og bloddryppende liggnasken, men den har andre kvaliteter, der er nok så effektfulde. Frem for alt er det en god tegneseriehistorie. Smuk og fortælleteknisk veloplagt. Et eksperiment, der viser, at en hund, der springer rundt imellem døde ben, har sin helt egen forsigtige skønhed og charme.
Karakter: 4 ud af 5
Værkets titel: Daybreak
Forlag: Drawn & Quarterly
Forfatter/tegner: Brian Ralph
Form: Hard cover, sort(brun)/hvid, 160 sider
Pris: $17,56
Udgivelsesår: 2011
ISBN: 9781770460553
Udgivelsesland: Canada