”Kvarnby Serier” af diverse serieskabere
Man kan ikke andet end imponeres over den talentmasse, vores svenske brødre og søstre lægger for dagen i Serieskolens nyeste antologi. Vi kan på denne side af Sundet trøste os med, at et par enkelte af talenterne såmænd er danske.
”Kvarnby Serier” er den årlige antologi fra Serieskolen i Malmö, der samler bidrag fra de studerende, der slår deres folder på skolen lige nu. Som altid med dens slags samlinger er der både skidt og kanel imellem. Der er tale om meget forskellige kunstnere og deraf følgende forskellige stilarter, genrevalg og grad af politisk engagement. Fra det nuttede til det ækle, fra sci-fi til hverdagsliv, Kvarnby-serierne dækker hele spektret. Blandt 30 tegnere vil det være en umulig opgave at nævne alle, så her følger et par kommentarer til dem, der fangede den kræsne læsers blik.
Først på banen er Laura E. Andersen, der er en af de to danske studerende – den anden er Martin Flink. Jeg grinede godt af historien om Laura, der møder en ork-bekæmpende Obama i supermarkedet, men konceptet imponerer mere end tegningerne. At Laura kan tegne, får vi til gengæld at se i uddraget fra ”Magnus og Mathilda”, der legende fabulerer om katte, der jagter flyvefisk og andre eventyrlige ting. Meget lovende, charmerende og sjovt!
Sjovt er det også i den følgende tegners værk, men Simon Andersson har også bedrevet den ulækreste pantomimetegneserie, jeg har læst længe, og det er ment på den allerbedste måde. Hans streg er gnidret og lidt slimet og passer perfekt til de mange frastødende emner, han når igennem på de få sider, han har til rådighed. Pubertært, vil nogen mene – primalt, vil andre svare. Jeg tror, der er et stort potentiale gemt, hvis Andersson får lidt bedre styr på historierne. Når ens tegneserier afføder en fysisk reaktion, har man som tegner fat i den lange ende.
Fremhæves for sin særegne streg skal også Matthias Carlsson, der har begået en lille Western historie, der sagtens kunne tåle at blive gjort længere. Det er grimt, det er grumt, men Carlsson scorer især point for sin konsekvente stil . Det skal blive spændende at se, om han kan tegne andet end westerns, og om stilen holder, hvis der er tale om et længere forløb. Fuld valuta for dem, der elsker snurrende spiral-øjne og bjæffende seksløbere under en brændende sol.
For manga-fans er der en del at hente i ”Kvarnby Serier”, der rummer indtil flere eksempler på genren. For eksempel Fanny M. Bystedts bidrag, hvor hun tegner en romantisk historie med sikker hånd. Fortælling og stil hænger sammen, og det er både flot og stemningsfuldt. Dragende, flimrende beretning med mystiske kvinder og nuttede heste.
I den mere aktionfyldte ende har vi Per Sjögrens fine uddrag, der er overlegent udført og har både kapitalismekritik, tidsrejser og kvinder, der dræber aliens med boremaskiner, klemt sammen på meget få sider. Flot tegnet, flot fortalt – jeg fik lyst til at læse mere.
Som det sidste bidrag, jeg vil nævne her, kommer Elisa Rossholm, der tegner med blyant og klipper det sammen i en slags tegneseriecollage med maskinskrevne tekststumper. Det er stemningsmættet, og den klaustofobiske fornemmelse af at være alene blandt mennesker går rent igennem. Rossholm har et personligt udtryk, der kan drive det vidt.
Til slut er der kun tilbage at mumle benovet og tage klaphatten af for de svenske talenter og skolen, der udklækker dem. Med et fromt ønske om, at vi i Danmark kan få en lignende uddannelse, så vi slipper for at skulle sende vores egne talenter til udlandet for at blive inspireret og uddannet.
Rikke Platz Cortsen
Karakter: 3/5
Værkets titel: Kvarnby Serier #11
Seriens titel: Kvarnby Serier – Serieskolans Årsbok
Forlag: Kvarnby Folk Högskola
Forfatter/tegner: Diverse studerende på Kvarnby Folk Högskolas serieskole
Farve og form: s/h og soft cover
Pris: Gratis ved køb af andre udgivelser fra Kvarnby Folk Högskola
ISBN: 978-91-977 550-2-3
Udgivelsesår: 2010
Udgivelsesland: Sverige