Halv-biografisk og medrivende, men også lidt for kulørt Irak-thriller fra lige før det hele gik galt.
Man kan ikke rigtig tale om Tom Kings og Mitch Gerads’ “The Sheriff of Babylon” uden at nævne lidt af den biografiske hype der følger med.
Som en tegneserieverdenens Ernest Hemingway har Tom King nemlig været der: I 2004 var han udstationeret for CIA i Irak og arbejdede med anti-terrormissioner af den slags, som er omdrejningspunkt for en stor del af “The Sheriff of Babylon”. King fortæller også i interviews, at manuskripter til serien skal et smut omkring CIA for at blive kæmmet for fortrolige oplysninger, hvilket sikkert er rigtigt, men også fungerer som god PR for seriens autenticitet.
CIA-godkendelsen betyder heldigvis ikke, at “Sheriff” bare er en lovprisning af amerikanernes indsats i Irak. Serien følger den amerikanske politiinstruktør Christopher, som prøver at uddanne irakiske politistyrker lige på det underlige tidspunkt i historien, hvor USA netop har indtaget Irak og ingen endnu ved, hvad der venter af klanstridigheder, terrorister – og da slet ikke borgerkrig hos de syriske naboer og hvad der ellers fulgte af den.
I en af de første scener er en ung irakisk pige under mistanke for at være selvmordsbomber. ”Ligesom i Israel!”, som en af soldaterne siger, for dengang var dén metode primært noget, der hørte Jerusalem til. Som i Kings ”The Vision” hos Marvel består en del af uroen og spændingen i, at vi ved, hvor det hele er på vej hen. Katastrofen venter, men Christopher ved det ikke endnu.
Det gør seriens anden, og måske vigtigste, hovedperson, irakisk-amerikanske Sofia, heller ikke, men hun har i det mindste en plan. Hendes forældre blev i sin tid likvideret af Saddam, og nu er hun tilbage for at være med til at skabe et nyt Irak via sin fantastiske evne til at begå sig både på den irakiske og amerikanske politiske bane i Bagdad, men også fordi hun ikke skyr noget middel for at opnå sine mål.
Sofia er en fantastisk karakter, en superspion med hovedtørklæde, der får Christopher til at fremstå ret kluntet og uvidende. Alligevel kan King ikke dy sig for at indsætte en affære mellem hende og Christopher, og det virker som en meget unødvendig agent-kliche midt i et ellers realistisk klingende univers. Det er næppe nemt at balancere sin egen livshistorie og læsernes forventninger til en thriller-tegneserie, og jeg synes, King rammer på den gale side af stregen flere gange.
Men hvis man interesserer sig bare lidt for, hvad i alverden der er foregået i Irak de sidste 10 år, er “The Sheriff of Babylon” slet ikke til at slippe. Det vrimler med fascinerende og velresearchede bifigurer som eksbødlen Nassir, hans slagkraftige kone Fatima, kurdiske politikere, arbejdssky amerikanske generaler og en opportunistisk 10-årig gadesælger med et engelsk ordforråd, der er lavere end hans alder, men som alligevel rammer amerikansk turistkultur lige på sømmet.
Mitch Gerads’ tegninger og farvelægning er på mange måder enkel og naturalistisk, men han kommenterer Kings vaklen mellem røverhistorie og virkelighed på genial vis ved at farvelægge det hele, som om man ser det gennem et par amerikanske Ray-Ban solbriller: Lidt for meget sepiatone, dæmpet men skarpt sollys, farver der flyder ud. Til gengæld får blodet lov at være mudret rødt, og de fleste geværskud får deres eget, sorte panel med et hvidt ”BANG.” i midten. “The Sheriff of Babylon” er en historie om et tiltagende kaos, hvor vold og skud igen og igen sætter brat og kold tegnsætning i menneskers planer – og liv.
Karakter: 4/6
Titel: The Sheriff of Babylon Volume 1: BANG. BANG. BANG.
Forfatter/tegner: Tom King, Mitch Gerads
Forlag: Vertigo
Form: 144 sider i farver og paperback
Vejl. pris: 120 .-
ISBN: 978-1401264666
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: USA