”Julia & Roem” af Enki Bilal (og William Shakespeare)
”Romeo og Julie” møder postapokalyptisk patos i Enki Bilals nyeste. Det er ikke så slemt, som det lyder.
Hvis vi lige ser bort fra mordene, melankolien og de postapokalyptiske omgivelser, kunne ”Julia & Roem” være en romantisk komedie. Sådan én fra 90’erne med Kirsten Dunst og Freddie Prinze Jr. i hovedrollerne, hvor klassiske Shakespeare-dramaer omplantes til ærkeamerikanske high school-miljøer. Tilsat en fjoget og uforklarlig præmis à la ”What Women Want”, ”Freaky Friday” eller ”Big”.
Plottet former sig som følger: I en fremtid, hvor kataklysmiske naturkatastrofer har efterladt få overlevende, lægger unge Roem og Merkt sammen med feltpræsten Lawrence vejen forbi en hotelruin. Her bor unge Julia med sin stedbror Tybb, en stedmor, en stedfar og bejleren Kyle. Værterne er ugæstfri og stemningen dårlig, blot ikke mellem Roem og Julia, der til stor irritation for pigens familie straks falder hinanden om armene.
Inden længe begynder hele selskabet at spy linjer fra Shakespeares ”Romeo og Julie”, men det er kun feltpræst Lawrence, der forstår sammenhængen: Julia er Julie, Roem er Romeo, Merkt er Mercutio, Tybb er Tybalt og så videre – og sammen er de uden at vide det ved at gennemspille den britiske mesterdramatikers sørgelige kærlighedshistorie til den bitre ende.
Nu sætter lommefilosofiske Lawrence sig for at forhindre tragedien med samme rænkespil, som navnebroren Lorenzo iværksætter i Shakespeare-stykket, og hvordan det går, skal ikke afsløres her. Men det grundlæggende letbenede plot skal have den ros, at det rummer en suspense, der holder albummet ud. Og det er mere, end vi er blevet vant til at forvente fra Enki Bilal.
Eks-jugoslaven fra Frankrig slog igennem herhjemme i 80’erne med fremragende album som science fiction-historien ”Udødelighedens pris” og Christin-forfattede ”Jagten”. Men op gennem halvfemserne blev hans streg stadigt løsere, mens manuskripterne blev mere og mere kryptiske og indforståede.
På mange måder fortsætter udviklingen i ”Julia & Roem”, hvor feltpræst Lawrence fordriver mangen en indre monolog med at filosofere over den bizarre natur, apokalypsen har efterladt sig, uden at overvejelserne rigtigt fører nogen vegne. Den blodfattige billedside er domineret af støvet brun, kølig blå og rusten rød, og med sine mange closeups og kedelige billedbeskæringer minder den fortællemæssigt mest af alt om noget, man kunne se i en middelmådig krimiserie. Både tekstkasser og talebobler er uskønne og uelegant placerede på siderne.
Værst af alt har Bilals figurerne kun tre ansigtsudtryk at trække på: Trist tænksomhed, slet skjult fjendtlighed og demonstrativ vrede. Selv når Roem og Julia hengiver sig til deres lidenskab for hinanden, ligner de selvmedlidende fotomodeller.
Med andre ord gør serieskaberen stort set alt for at sabotere sin sjældent ligefremme fortælling. Det siger meget om Shakespeare-tragediens uopslidelige appel, at det ikke lykkes ham, men ”Julia & Roem”s manus har retfærdigvis også sine øjeblikke – for eksempel en uvurderlig udgangsreplik.
Bilals nyeste er intet mesterværk, det ville være synd at sige, snarere en letbenet gang underholdning pakket ind i patos og prætentioner. Men dem, der sætter pris på den gamle mesters streg selv i dens nuværende – skal vi sige – henkastede udgave, vil formentlig få svært ved at finde en mere smertefri måde at nyde den på end med ”Julia & Roem”.
Karakter: 3 ud af 5
Værkets titel: Roem og Julia
Forlag: Forlaget Faraos
Forfatter/tegner: Enki Bilal
Form: Hardcover, 96 s.
Pris: 248,-
ISBN: 978-87-91976-93-3
Udgivelsesår: 2011
Oprindeligt udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: Danmark
Oprindeligt udgivelsesland: Frankrig