Brian K. Vaughan og Fiona Staples episke rumeventyr Saga tager sig en puster i bind 4.
Jeg har været svært glad for Brian K. Vaughan og Fiona Staples’ Saga serie, siden jeg stiftede bekendtskab med den for et par år siden og slugte de tre dengang eksisterende albums på to dage. Det er – fuldstændig entydigt – tegneserier i absolut verdensklasse og både historie, tegninger og persongalleri er formidabelt. Spørgsmålet er jo så bare, om man efter de første tre albums kan holde niveauet. Det kommer vi til.
Til de af jer, der ikke allerede kender Saga, kan jeg fortælle, at hovedomdrejningspunktet er en krig mellem to folk fra hhv. planeten Landfall og dennes måne Wreath. De humanoide væsener fra planeten og månen har vinger og horn, så de er behageligt lette at skelne fra hinanden og genkende for læseren, og derudover er universet befolket med dyr, aliens, robotter og alt derimellem i så mangfoldig og rig en variation, at jeg sjældent har set noget lignende. Krigen har raset længere, end nogen kan huske, og det eneste, der forhindrer de to folk i at udrydde hinandens hjemsted er, at det samtidig vil betyde destruktionen af deres eget hjem. Altså er krigen blevet udliciteret til en række andre planeter i universet – og så går den vilde stjernekrig.
Saga følger de to hovedpersoner Alana (fra Landfall) og Marko (fra Wreath), der efter et tilfældigt møde i et fængsel, hvor Marko er indespærret og Alana er fangevogter, flygter sammen og kort efter producerer en baby – og historiens fortællerstemme – Hazel. Det er selvsagt ikke populært i hverken den ene eller den anden af de krigende lejre, og derfra er de jaget vildt ovralt i universet. I fjerde album, der netop er kommet på dansk, er vi, efter et hæsblæsende tempo i de første tre, nået til et lille pusterum, da Alana og Marko har fundet sig et midlertidigt gemmested på TV-planeten Gardenia. Her får Alana et skuespillerjob, mens Marko agerer hjemmegående husfar. Længe leve ligestillingen. Det giver dog hurtigt kurrer på tråden, da de to flygtninge skal finde ro og balance efter den vilde jagt, som deres parforhold har været præget af. Og her forsøger Saga faktisk at sige noget meget fint om, at det kan være mindst lige så svært at leve med hinanden, sine respektive (krigs)traumer og forskellige personligheder og dæmoner, som det kan være at leve et liv på flugt og fyldt med eventyr.
Pulsen falder, og det har både Marko og særligt Alana svært ved at finde sig til rette i. Og som læser er det faktisk også lidt svært at have med at gøre. Hvor de første tre albums kørte i et vanvittigt højt tempo, men alligevel formåede at udfolde historien og karaktererne, bliver det fjerde album væsentligt langsommere, og payoff’et i form af en dybere karakterudvikling lykkes ikke nødvendigvis 100%. Samtidig bliver det løbende kommentatorspor fra seriens fortællerstemme – Hazel – måske en kende anstrengt og lommefilosofisk, men det er nok op til smag og behag, om det kammer over.
Det tager dog ikke ret lang tid, før tempoet igen stiger og Alana som følge af en udpræget kedsomhed i det monotone hverdagsliv hurtigt udvikler et eksplosivt narkotikamisbrug. Dét sætter gang i de ægteskabelige problemer, og 1-2-3, så er vi afsted gennem universet i et vanvittigt tempo igen med følgeskab af alskens væsener, karakterer, sideplot og action. Og hold nu op, hvor er det godt lavet.
Serien fungerer bedst, når tempoet er højt, og de mange forskellige væsener, verdener og sideløbende historier får lov til at interagere og kollidere på kryds og tværs. Hvordan Vaughan og Stables holder styr på det hele og formår at udvikle det så flydende, som de gør, er mig en gåde. Det fjerde album i serien er ikke seriens stærkeste, men måske var temposkiftet nødvendigt for at skabe kontrast, og niveauet er på ingen måde dårligt. Tværtimod er det stadig forbavsende højt og serien aldeles læsværdig. Ved anden gennemlæsning giver fjerde bind da også et bedre indblik i særligt Alanas karakter og personlighed, og det er bestemt værd at dvæle ved.
Vaughan skal have al den ros, der overhovedet kan kastes i hans retning for at skabe et univers, der er så gennemført. Et tilsvarende persongalleri, hvor samtlige karakterer har deres egne og troværdige motivationer gør serien intet mindre end sublim. Samtidig giver Stables’ tegninger liv og dynamik til personerne, og der er kælet så meget for de små detaljer i mimik og interaktion, at også dette album fortjener at blive genlæst. De otte vundne Eisner Awards på kun tre år er da også i min optik ganske velfortjente. Det er længe siden, at jeg har oplevet så stor en fortællelyst og fantasifuldhed, og vi er vidne til verdensbygning (world building) af højeste klasse.
Min eneste bekymring for serien må være, at vi her i fjerde album stadig kun er nået til Hazel på 2-3 års alderen, og hvis hun, som seriens sporadiske fortællerstemme, skal nå helt til voksenalderen, er der godt nok mange album igen. En fortæller, der i en yngre udgave deltager i historien og samtidig taler direkte til læseren fra en ukendt fremtid er sådan set spændende nok, men man skal også holde tungen lige i munden, hvis det skal lykkes. Sporene fra f.eks. How I Met Your Mother’s katastrofale serieafslutning, der ikke formåede at samle trådene eller binde nogen form for tilfredsstillende knude på en ellers velykket serie, skræmmer. Jeg håber derfor meget, at Vaughan har mere klasse og sans for sammenhæng, så resten af serien kan stå lige så knivskarpt som de første fire albums. Alt i serien så vidt tyder da også på, at det er tilfældet, og jeg kommer til at stå klar hos tegneseriepusheren, når næste afsnit kommer.
I forhold til den danske oversættelse er der ikke meget at bemærke. Dialogen fungerer fint, og eneste minus er, at navne som “King Robot”, “The Stalk”, “Lying Cat” og “The Will” fungerer bedre på engelsk end de danske “Kong Robot”, “Stilk”, “Lyvekat” og “Viljen”, både rent lydmæssigt og fordi der optræder hentydninger til personlighedstræk i ordenes lejlighedsvise dobbeltbetydninger.
Titel: Saga vol 4
Karakter: 5/6
Forfatter/tegner: Brian K. Vaughan/Fiona Staples
Forlag: G. Floy Studio
Form: 160 sider, hardcover
Vejl. pris: 198,00 kr
ISBN: 978-87-91630-97-2
Udgivelsesår: 2016
Udgivelsesland: Danmark