Seiichi Hayashi er en af de helt store figurer fra den alternative mangas guldalder. Jeppe Mulich læser og anmelder hans samling af korte historier fra amerikanske PictureBox: Gold Pollen and Other Stories.
Som så mange andre af datidens eksperimentelle mangaka var han tilknyttet magasinet Garo i tresserne og første halvdel af halvfjerdserne og skrev både enkelstående historier og længere føljetoner hertil. I modsætning til flere af magasinets andre frontløbere, som for eksempel Shigeru Mizuki og Sanpei Shirato, der havde udgivet en række værker før Garos tilblivelse, var Hayashi en ung og relativt uprøvet tegner da han fik sin debut som 22-årig i 1967. Da han fem år senere udgav sit hovedværk, Red Colored Elegy, blev det en sensation hos den japanske ungdom og står i dag som et af de mest indflydelsesrige eksempler på selvbiografisk og eksperimentel manga fra denne periode.
Red Colored Elegy var i flere år det eneste af Hayashis værker, der var tilgængeligt på engelsk (udgivet af canadiske Drawn and Quarterly), men med Gold Pollen and Other Stories har det amerikanske forlag PictureBox serveret en samling af forfatterens bedste historier til et vestligt publikum. Denne bog er den første udgivelse i en ny serie – ”Masters of Alternative Manga” – der er redigeret og oversat af Ryan Holmberg og efter sigende vil byde på en række andre Garo klassikere samlet og oversat til engelsk (fingrene er krydsede for fremtidige bind dedikeret til Yoshiharu Tsuge, Murasaki Yamada og Hanawa Kazuichi). Efter udgiver Dan Nadels beslutning om at lukke PictureBox ned for få dage siden er fremtiden pt usikker for denne og Holmbergs anden mangaserie, Ten Cent Manga, der også blev udgivet af Nadel. Men om alt går vel, vil begge titler forhåbentligt blive fortsat i en eller anden form af en af de andre amerikansk indie-udgivere (mest sandsynlige i øjeblikket er Fantagraphics eller Drawn and Quarterly).
Bogen består af fire uafhængige historier samt to essays, det første skrevet af kunstneren selv og det andet af Holmberg. Begge essays kredser om Hayashis barndom og ungdom samt hans ambivalente forhold til hans mor, og dette tema tegner en tydelig rød tråd gennem hele samlingen. Holmbergs analyser af bogens historier er desuden fyldt med kulturel og historisk kontekst, der til tider er helt central for en forståelse af både billeder og handling. Det er denne type baggrundsviden, der ofte mangler fra udenlandske mangaudgivelser og selvom det kan virke unødigt intimiderende at skulle læse et dusin siders baggrundsmateriale, kan jeg ikke understrege nok, hvor meget det føjer til læseoplevelsen.
”Dwelling in Flowers” er den første historie i samlingen og den mest åbenlyst selvbiografiske, særligt når den læses sammen med med Hayashis eget essay. Den omhandler i korte træk en relativt usympatisk og ørkesløs ung mand, der plages af både kvindeproblemer og mystiske hovedpiner. Historien er den eneste, som er i fuld farve, og den er præget af en eksperimenterende billedside, der præsenterer mere realistisk udseende karakterer og detaljerede baggrunde, end dem forfatteren normalt benytter sig af.
Den næste historie, ”Red Dragonfly,” er måske Hayashis bedste værk og afgjort den stærkeste del af denne samling. Det er en meget kort og næsten ordløs episode om en dreng, der bor alene med sin mor og hvis far døde under krigen. En mandlig gæst besøger moderen og forærer drengen en soldaterhjelm, hvorefter han sendes udenfor, så de voksne kan være alene. Både fortælleteknisk og kunstnerisk er der tale om et sublimt komponeret værk, der sammen med Tsuges ”Neji-shiki” og en lille håndfuld andre mesterværker, repræsenterer Garo og den alternative manga på mediets absolutte højdepunkt. Hvis dette er den eneste historie, du læser i samlingen, vil den stadig være købet værd.
Tredje indslag, ”Yamanbu Lullaby,” er en surrealistisk og allegorisk meditation over popkultur og kommerciel kunst. Japanske stilikoner fra Edo perioden bringes sammen med moderne vestlige og asiatiske symboler som Batman og Shigeru Mizuki i en forvirrende og fabulerende sort/hvid fortælling, der ender i en duel mellem historiens helt og en gigantisk robot – tegnet i et orgie af rødt og sort. Udvalget rundes af med den længere ”Gold Pollen,” der består af de første tre kapitler af en uafsluttet manga serie. Handlingen trækker på traditionelle mytologiske temaer og figurer, samt en mere metatekstuel inddragning af forskellige kulturelle og litterære elementer langt fra det folkloristiske univers.
”Gold Pollen” virker mere ujævn og fortænkt end de foregående historier og det personlige islæt, der karakteriserer Hayashis bedste arbejde, er fraværende og efterlader et mærkbart tomrum. Selvom der er vældigt interessante kunstneriske elementer at finde i ”Gold Pollen,” er narrativet rodet og selv Holmbergs grundige analyse kan ikke redde den uafsluttede serie fra at hive bogens afslutning en kende ned. Man kunne spørge, hvorfor Holmberg ikke inkluderede andre, stærkere værker i stedet for ”Gold Pollen,” eftersom der er nok at komme efter i dette forfatterskab. Forhåbentligt er en del af svaret, at der er planer om flere Hayashi udgivelser i fremtiden.
Den lidt svage afslutning til trods er Gold Pollen and Other Stories en fantastisk samling og et pragteksemplar på, hvad en dygtig og dedikeret redaktør kan gøre for at formidle en ellers relativt utilgængelig kunster til et nyt publikum. I en tid hvor der i stigende grad stilles spørgsmålstegn ved nødvendigheden af forlæggere og andre kuratorer, er denne bog et testamente til, hvor vigtige disse roller stadig er og hvor stor en gevinst der kan være ved at fordybe sig i et værk, der er både kulturelt og kunstnerisk udfordrende.
Karakter: 4/5
Titel: Gold Pollen and Other Stories
Forfatter og tegner: Seiichi Hayashi, essay af Ryan Holmberg
Oversætter: Ryan Holmberg
Forlag: PictureBox
Form: Hardcover i farver
Sidetal: 176 sider
ISBN: 978-1939799074
Udgivelsesland og år: USA 2013 [Japan 1968-71]