Verdens ondeste antihelt sniger sig atter ind på det danske tegneseriepublikum i ‘Diabolik’ – en udgivelse, der ikke er bange for at bekende sig til sine egne bagstræberiske kvaliteter.
De er skøre, de Romere. I hvert fald kunne man ikke forestille sig en hovedperson i en amerikansk tegneserie være lige så moralsk afstumpet som mestertyven Diabolik, der i et væk knivstikker, kværker, drukner og skyder sig til sine tyvekoster. Han er ikke doven, den gode Diabolik. Det er hårdt arbejde at være så lusket og manipulerende, så den menneskelige kvalitet har han da trods alt kørende for sig.
Det er søstrene Giussanis nationale trash-klenodie, der i 70erne udkom på dansk under det ligeså diabolske navn, Satano, der er centrum i det næsten absurd komplicerede krimiplot. I store dele af historien er han dog mere eller mindre fraværende (eller er han? Uha! Kig bag dig!), og det er mest hans myte og rænkespil, som de stakkels personer får at føle på egen krop. Eller hans kniv i egen ryg, skulle man måske sige. Vi følger den unge rigmandssøn, Gustav, der er så uheldig at være arving til en række værdifulde klenodier, samt den renskurede, piberygende superstrømer Ginko, der har mere end blot en enkelt dårlig erfaring med den gode Diabolik.
Da Ginko bliver sendt ud for at opklare de brutale mord begået i Gustavs familie er han ganske uvidende om, at det er hans nemesis, der er på spil. Et katten efter musen-agtigt spil begynder, selvom det ikke altid er lige tydeligt hvem, der er hvem. For Ginko er måske nok en kløgtig fætter, men Diabolik er verdens ondeste og mest snedige forbryder.
Man kunne bruge denne udgivelse som eksempel på den danske tegneseriebranches efter min mening lidt bekymrende forkærlighed for bagstræberiske, retro-udgivelser (der bliver skrevet så mange gode, nye, europæiske tegneserier, som man som dansk læser ofte er nødt til at opspore på engelsk), men det har jeg ikke helt lyst til i denne sammenhæng. For helt personligt har jeg en forkærlighed for italiensk pulp (dog mest på filmfronten, men selveste giallo-kongen Mario Bava har sandelig også lavet en herligt kitschet film om Diabolik i tidernes morgen, så det hænger nydeligt sammen). Så ‘Diabolik’ gled fint ned – også selvom der er tale om en snørklet krimi uden en eneste snert af horror-elementer.
Vi får her en opdatering af søstrene Giussanis allerførste Diabolik-historie. Forfatteren Alfredo Castelli har lappet nogle af den oprindelige histories plothuller (hvilket måske forklarer de mange – underholdende – krumspring, som historien må igennem, før den ene af hovedpersonerne står med fletningerne godt og gevaldigt i postkassen), og med nye tegninger af Guiseppe Palumbo, der holder sig til en streg, der ikke just kan beskyldes for at være moderne. Men lad os kalde den old school i stedet for gammeldags. Der er tale om rene linjer og dynamiske billeder, så der er ikke så meget at klage over, når alt kommer til alt. Især mordene er skildret på en måde som denne fan af de slibrige og kulørte, italienske giallo-film nikker genkendende til.
Der er dog ikke noget slibrigt over ‘Diabolik’. Som Castelli bemærker i sit efterord, så var der til hans store overraskelse ikke nogen nøgne kroppe at finde i historien (hvilket ellers var ret almindeligt i datidens italienske pulp-historier). Dette er blot et af de mange brugbare, historiske facts, som man kan finde i bogens ekstramateriale. Jeg vil vove at påstå, at alle bagstræberiske, nej undskyld … – bagudskuende udgivelser burde levere et sådan supplementsmateriale til den moderne læser, der dermed får lov til at læse værket i en kontekst og et perspektiv, der højner oplevelsen af et værk, som tiden måske nok er løbet lidt fra.
Jeg ved ikke, om det danske tegneseriemarked som sådan har brug for Diabolik, men han er nu alligevel et kuriøst indslag. Men seriøst – Kig bag dig! …Jeg synes jeg så et par onde, stålagtige øjne kigge på os lige før.
Karakter: 3 ud af 5
Værkets titel: Diabolik
Forlag: Shadow Zone Media
Forfatter: Angela Giussani, Alfredo Castelli og Mario Gomboli
Tegner: Guiseppe Palumbo og Paolo Zaniboni
Oversætter: Bjarne Kristensen og Thomas Harder
Form: Paperback, 176 sider i sort-hvid
Pris: Vejledende pris. 149 kr.
Udgivelsesår: 2011
ISBN: 978-87-92048-06-6
Udgivelsesland: Danmark