Der er noget ærefrygtindgydende ved at åbne et album i år 2015 med direkte forbindelser tilbage til det legendariske Studios Hergé. Men man bliver hurtigt glad for, at studiet ikke fik lov til at videreføre Tintin efter Hergés død, hvis kvaliteten i det nye album med Yoko Tsuno på nogen måde tænkes overført til den belgiske reporters eventyr.
Roger Leloup er efterhånden en af de sidste tilbage fra Studios Hergé og dermed en dinosaur inden for Ligne Claire stilen. Derfor er der naturligvis skruet op for lækkerhedsfaktoren, når slotte, huse og ruiner i det skotske højland præsenteres på de første sider. Ligeledes ser alt tilforladeligt korrekt ud, når futuristiske rumskibe dukker op. Det hele er så pertentligt, som da Hergé lod Leloup stå for tegningerne af flyet Carreidas 160 i “Flight no. 714 til Sydney/Rute 714 til Sydney”. Undtagelsen er ansigterne, hvor Leloup fra starten anlagde en mere realistisk stil, men uden på noget tidspunkt for alvor at få det til at lykkes. I det nye album er Pols ansigt fx decideret mislykket, ligesom øjnene generelt skiller sig ud på negativsiden. Her er det aldrig for alvor lykkedes Leloup at puste troværdigt liv ind i serien.
Men ud fra en helhedsbetragtning er tegningerne isoleret set fortsat nydeligt arbejde, som det kan være vanskeligt at sætte en finger på. Personligt foretrækker jeg absolut Leloups scener på jorden, mens rumfartøjer, fremmede planeter og futuristiske miljøer i længden bliver kedeligt og ensformigt. Så er der mere schwung over de næsten maniske 1:1 modelbyggeragtige gengivelser af jordiske miljøer.
Der er således tale om tegninger fra da Ligne Claire var højeste mode og historier fra samme aftapning. Forsiden er til gengæld temmelig uinspireret med to store hoveder (Yoko og Khany) klasket sammen i forgrunden med Mars og et rumfartøj i baggrunden.
Leloup har gennem årene udviklet persongalleriet betragteligt. I starten var det et typisk trekløver med Yoko Tsuno som heltinden, Vic som det pæne og kloge sidekick og Pol som det humorskabende og ofte lidt barnlige sidekick. Nu er det udvidet med et betragteligt antal både voksne og børn. Og man skal holde tungen lige i munden, når både blå børn med vinger og flyvende robotbørn dukker op i løbet af de første sider. Men omvendt, hvem kunne finde på at lægge ud med “Yoko Tsuno nr. 27: Khanys hemmelighed” uden forudgående kendskab til serien? Derfor ved man jo, at den blå hud tilhører vineanerne, den menneskelignende race fra det ydre rum. Men alligevel presses man som trofast læser til det yderste, når mere eller mindre perifere personer som Angela, Myna, Karpan, Bonnie, Akina med flere dukker op i løbet af de første femten sider.
Til gengæld kan man slappe af, når det angår historien. For det er dræbende kedsommeligt og forudsigeligt, når Yoko igen-igen skal komme vineanerne til undsætning. Denne gang dog med det lille tvist, at hele menneskehedens skæbne også står på spil, da Karpan kort fortalt vil udrydde alt liv på jorden. Spændingen ved, om hun mon klarer det endnu en gang, er bestemt til at overse. Det bliver en falsk spænding, der kun fungerer for seriens personer, men aldrig forlader siderne og forplanter sig til læseren. Vic ånder lettet op, da Yoko og Khany når uskadte ned på Mars halvvejs inde i historien, men hvilken læser havde troet, at de ville omkomme i tågen omkring planeten? Hele historien er bygget op omkring sådanne ”spændingsmomenter”, der måske til nøds kunne fungere for 45 år siden, da Leloup påbegyndte serien om Yoko Tsuno, men nu føles ualmindeligt bedagede.
Undervejs i plottet fortaber Leloup sig i stedet i tekniske finesser og en klichepræget spændingsopbygning, der kun slæbende fører handlingen videre mod slutning. Men jeg vil selvfølgelig undlade at afsløre, hvorvidt alt liv på jorden mon bliver udslettet, så vores heltinde har optrådt for sidste gang.
Karakter: 2/5
Titel: Khanys hemmelighed
Forfatter/tegner: Roger Leloup
Forlag: Cobolt
Form: 48 sider, hardcover, farver
Pris: 168 kr.
ISBN: 9788770856089